ABC prawa autorskiego
W tej części prezentujemy cykl artykułów na temat prawa autorskiego, które zostały opublikowane w kilku numerach „Gazety Uczelnianej”. Omówiono w nich najważniejsze zagadnienia, o których należy pamiętać na przykład przy pisaniu artykułów, monografii czy cytowaniu.
ABC prawa autorskiego - Gazeta Uczelniana nr 3 (251) marzec 2019 | ISSN 1429-5822
W artykule opisano podstawowe zagadnienia dotyczące prawa autorskiego. Czym jest utwór, czyli co chroni prawo autorskie, oraz co nie jest utworem i co należy wiedzieć o ochronie prawnoautorskiej.
Dualizm ochrony prawnoautorskiej - Gazeta Uczelniana nr 4 (252) kwiecien 2019 | ISSN 1429-5822
Artykuł zwraca uwagę na dualizm ochrony prawnoautorskiej. Prawo autorskie dotyczy bowiem kwestii związanych zarówno z samym autorstwem utworu, jak i wykonywaniem monopolu prawnoautorskiego. Dlatego też prawa autorskie można podzielić na dwa rodzaje: prawa osobiste i prawa majątkowe. Każde z nich jest chronione inaczej oraz ich zakres wiąże się z innymi uprawnieniami.
Prawo cytatu - Gazeta Uczelniana nr 5 (253) maj 2019 | ISSN 1429-5822
Prawo cytatu to jedna z najczęściej stosowanych w publikacjach naukowych konstrukcji prawa autorskiego. W artykule przybliżono, o czym należy pamiętać i jak prawidłowo korzystać z prawa cytatu.
Czy autoplagiat to też plagiat? - Gazeta Uczelniana nr 8 (256) sierpień 2019 | ISSN 1429-5822
W tym artykule opisano problematykę związaną z plagiatem i autoplagiatem.
Licencje Creative Commons - Gazeta Uczelniana nr 10 (258) październik 2019 | ISSN 1429-5822
Licencje Creative Commons to gotowe rozwiązania prawne, które są powszechnie stosowane w publikowaniu naukowym, głównie w otwartym dostępie. Artykuł przedstawia podstawowe informacje na temat Licencji CC.
Dozwolony użytek w edukacji - Gazeta Uczelniana nr 11 (259) listopad 2019 | ISSN 1429-5822
W prawie autorskim znajdują się przepisy pozwalające na korzystanie z rozpowszechnionych już utworów bez konieczności uzyskiwania zgody uprawnionych osób. Nazywa się je dozwolonym użytkiem. W artykule opisano możliwości korzystania z dozwolonego użytku w edukacji.