Projekty naukowo-badawcze

Sekcja Projektów Naukowych ewidencjonuje i koordynuje realizację projektów naukowo-badawczych finansowanych ze środków UE w ramach funduszy strukturalnych. Przede wszystkim pełni rolę Jednostki Realizującej Projekt dla projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
  
Procedury realizacji projektów europejskich, ze szczególnym uwzględnieniem programów ramowych oraz funduszy strukturalnych reguluje:
Zarządzenie nr 105/XIV R/2007 Rektora Akademii Medycznej we Wrocławiu z dnia 28 grudnia 2007r.

Realizując projekty europejskie możemy wyróżnić następujące etapy:

1. Przygotowanie wniosku aplikacyjnego 
Pracownicy Uniwersytetu Medycznego - Wnioskodawcy, którzy zamierzają ubiegać się o środki finansowe z Unii Europejskiej powinni wykonać następujące czynności:

a. opracować wniosek aplikacyjny od strony merytorycznej wraz z załącznikami oraz krótką charakterystyką projektu w celu uzyskania pisemnej zgody kierownika jednostki (JM Rektora lub Prorektora upoważnionego przez JM) na realizację projektu,
b. przygotować wstępną kalkulację budżetu, ze wskazaniem ewentualnych kosztów niekwalifikowanych projektu,
c. wskazać źródło finansowania projektu,
d. zapewnić tłumaczenie wniosku oraz umowy na język polski,
e. złożyć kompletny wniosek wraz ze zgodą kierownika jednostki w Sekcji Nauki.

Pracownicy Sekcji Projektów Naukowych:

a. weryfikują wniosek aplikacyjny pod kątem formalno-rachunkowym i przekazują do akceptacji do Prorektora ds. Nauki
b. podpisany oryginał wniosku aplikacyjnego wraz z załącznikami wysyłają pod wskazany adres (kopia zarejestrowanego wniosku pozostaje w Sekcji Nauki).

2. Pozytywna ocena wniosku aplikacyjnego

1. Wnioskodawca przekazuje do Sekcji Projektów Naukowych pisemną informację o pozytywnej lub negatywnej ocenie wniosku. W przypadku projektu ocenionego pozytywnie, jeżeli wymaga tego procedura, należy uzyskać zgodę Senatu.
2. Jednostka ubiegająca się o dofinansowanie występuje za pośrednictwem pracowników Sekcji Projektów Naukowych do Kwestury o otwarcie wyodrębnionego rachunku bankowego na potrzeby realizacji projektu.
3. Umowa dotycząca realizacji projektu wraz z załącznikami powinna zostać złożona w wersji oryginalnej w Sekcji Projektów Naukowych.
4. Pracownicy Sekcji Projektów Naukowych przekazują umowę wraz z załącznikami do Radcy Prawnego w celu zaopiniowania pod względem formalno-prawnym oraz do JM Rektora lub Prorektora ds. Nauki do podpisu, a następnie przesyłają podpisaną umowę do właściwej Instytucji Wdrażającej bądź Zarządzającej (wg umowy).
5. Po otrzymaniu podpisanej przez wszystkie strony umowy o dofinansowanie, pracownicy Sekcji Projektów Naukowych, powiadamiają w formie pisemnej, jednostki organizacyjne uczestniczące w realizacji projektu o rejestracji umowy oraz nadaniu numeru wewnętrznego projektu.

 
3. Realizacja projektu
1. Kierownik Projektu przygotowuje i przekazuje do Sekcji Projektów Naukowych:

a. wewnętrzny dokument finansowy, jakim jest kalkulacja kosztów projektu lub harmonogram rzeczowo-finansowy,
b. pismo zawierające informacje o pozyskanym źródle finansowania dla wkładu własnego oraz ewentualnego kredytowania bieżącej realizacji projektu (w tym koszty niekwalifikowane ze szczególnym uwzględnieniem podatku VAT,
c. oświadczenie o odpowiedzialności kierownika projektu za prawidłowe i terminowe rozliczenie środków (zagranicznych i krajowych) otrzymanych na realizację projektu.

2. Pracownicy Sekcji Projektów Naukowych dokonują weryfikacji kalkulacji pod względem formalno-rachunkowym i przekazują dokument do akceptacji Kwestury oraz JM Rektora (lub upoważnionego Prorektora ds. Nauki).
3. Sekcji Projektów Naukowych przekazuje do Kwestury dokumentację dotyczącą realizowanego projektu w celu akceptacji pod względem rachunkowym i ujęciu w planie budżetowym (zabezpieczenie środków na realizację projektu).
4. Wydatkowanie środków finansowych związanych z realizacją projektu następuje wyłączenie po otrzymaniu bądź zabezpieczeniu środków na realizację umowy. Wszystkie wydatki dotyczące projektu Kierownik Projektu konsultuje z pracownikami Sekcji Projektów Naukowych.
5. Kierownik Projektu jest zobowiązany do wystąpienia do Koordynatora lub właściwej Instytucji Wdrażającej bądź Zarządzającej z ponagleniem w przypadku nieterminowego przekazywania środków finansowych. Zasada ta obowiązuje również w przypadku ostatniej transzy dofinansowania przekazywanej po zakończeniu projektu.
6. Po otrzymaniu ostatniej transzy środków, w uzgodnieniu z Kierownikiem Projektu, pracownicy Sekcji Projektów Naukowych przygotowują pisemny wniosek do Kwestury o zamknięcie rachunku bankowego wydzielonego na potrzeby realizacji projektu.
7. Pracownicy Sekcji Projektów Naukowych weryfikują składane przez Kierownika Projektu za-mówienia dotyczące zakupu towarów i usług oraz wnioski na wypłatę wynagrodzeń, w świetle obowiązujących zasad i przepisów w zakresie realizacji projektu, ze szczególnym uwzględnieniem ustawy o zamówieniach publicznych.
8. Wydatkowanie środków powinno być merytorycznie uzasadnione, dokonywane zgodnie z harmonogramem i niezbędne do właściwej realizacji projektu.
9. Wszystkie wydatki powinny być udokumentowane właściwie opisanymi faktu-rami lub innymi dowodami księgowymi. Za prawidłowe kwalifikowanie wydatków odpowiada Kierownik Projektu (weryfikacji dokonują pracownicy Sekcji Projektów Naukowych).
10. Po zakończeniu realizacji każdego etapu projektu, Kierownik Projektu składa w Sekcji Projektów Naukowych raport za dany okres sprawozdawczy. Raport powinien być dostarczony najpóźniej 14 dni przed terminem jego wysłania.
11. Po weryfikacji raportu pod względem formalnym, pracownicy Sekcji Projektów Naukowych przedkładają do akceptacji Kwestora oraz JM Rektora (lub upoważnionego Prorektora ds. Nauki).